Netwerken bij Business Network International (BNI) is als eten bij McDonald’s; altijd en overal hetzelfde. In Nederland groeit de Amerikaanse netwerkorganisatie voor het midden- en kleinbedrijf razendsnel.

“Vrienden hebben me wel eens gevraagd voor de Lions of de Rotary”,
vertelt Michiel de Vlieger. De ondernemer in computerdiensten (ICT) kijkt er
vermoeid bij.

“Daar worden dure diners georganiseerd en dan moet je geld in gaan
zamelen voor een voettocht van Moskou naar Amsterdam. Dat wil ik allemaal
niet. Ik wil gewoon netwerken.”

De afdelingen, of in het Engels ‘chapters’, van BNI komen wekelijks bij
elkaar. Niet ’s avonds rond borreltijd, maar ’s ochtends vroeg voor
werktijd. Iedere week op dezelfde dag, dezelfde locatie en dezelfde tijd,
6.45 uur. En dus zit De Vlieger samen met zo’n twintig andere ondernemers op
donderdagochtend in de kantine van het ADO Stadion in Den Haag aan het
ontbijt.

Agenda van bijeenkomsten
Elke bijeenkomst heeft dezelfde agenda. Na het openen van de vergadering door
de voorzitter krijgen de leden van de afdeling de gelegenheid om hun bedrijf
in zestig seconden te presenteren. Tegelijkertijd gaat een bak rond die vol
staat met de visitekaartjes van ieder lid. Wie geïnteresseerd is in een van
de ondernemingen, kan een of enkele kaartjes uit de bak pakken.

"De zestig seconden presentatie is geen reclamezendtijd", legt
'executive director' Fred van Zwieten van BNI in de regio Den Haag uit. "Je
moet je voorstellen dat je een nieuwe verkoper hebt ingehuurd die zich
maandagochtend voor het eerst meldt. Wat vertel je hem?"

Doel van de zestig seconden presentaties is om de leden van je afdelingen met
een goed verkoopverhaal op pad te sturen. Want hebben zij een relatie,
kennis of buurman die mogelijk geïnteresseerd is in je product of dienst,
dan kunnen zij een ontmoeting voor je regelen.

Verwijzingen als doel
Een verwijzing heet bij BNI een 'referral'. En de wekelijkse gezamenlijke
ontbijten hebben het doel om zo veel mogelijk referrals aan elkaar door te
spelen, het agendaonderdeel dat aan het einde van de bijeenkomst
plaatsvindt. Van Zwieten: "Onze filosofie is: 'Om opdrachten te
krijgen, moet je eerst geven'."

Wie hoeveel verwijzingen geeft aan wie wordt nauwkeurig bijgehouden. Op die
manier kan het hoofdkantoor van BNI in Upland in de Amerikaanse deelstaat
Californië precies volgen hoe de afdelingen wereldwijd het doen. Zo meldt de
website van de organisatie dat het internationale netwerk het afgelopen jaar
2,6 miljoen verwijzingen genereerde met een totale waarde van 2,6 miljard US
dollar (1,9 miljard euro).

Aan business helpen
De verwijzingen zijn dé reden voor de ondernemers die lid zijn van een
BNI-afdelingen om iedere week in de vroege ochtend samen te komen. Want het
netwerk heeft tot doel om elkaar zo doelgericht mogelijk aan opdrachtgevers,
of in BNI-taal 'business', te helpen. Wie achter blijft met zijn
verwijzingen, want de registratie maakt ook van ieder individueel lid de
bijdrage duidelijk, kan op ondersteuning rekenen van BNI. Zo verzorgt de
organisatie tal van cursussen en staan coaches klaar voor begeleiding.

"Bij BNI gaat het om vertrouwen in elkaar", legt Van Zwieten uit. "Want
je moet elkaar door durven en kunnen verwijzen."

Nederlandse afdelingen
De afdelingen van BNI zijn in heel Nederland te vinden, behalve in Limburg. "Ja,
daar zoeken we nog iemand. Dat zou een echte Limburger moeten zijn",
stelt Van Zwieten. En ook Vlaams België is nog een onontgonnen gebied waar
Van Zwieten met belangstelling naar kijkt.

In de eigen regio heeft Van Zwieten voorlopig genoeg te doen. In en rond Den
Haag zijn momenteel verschillende afdelingen in oprichting. De uitvoering
hiervan wordt gedaan door vrijwilligers. Van Zwieten, die franchisenemer is
van de BNI-formule en met zijn werk voor de organisatie zijn boterham
verdient, begeleidt hen. "Momenteel zijn er zo’n zestig afdelingen in
heel Nederland. Naar verwachting zullen dat er eind dit jaar ongeveer
honderd zijn."

Binnen de afdelingen, die idealiter dertig tot veertig leden heeft, is van
iedere beroepsgroep één vertegenwoordiger actief. Wat je doet, maakt niet
uit. Installateur, accountant, communicatiespecialist, coach, zolang er nog
geen concurrent in de groep actief is mag je toetreden.

Kosten lidmaatschap
Een lidmaatschap kost bij BNI 700 euro per jaar (exclusief btw) plus
wekelijks 15 euro voor het ontbijt. Bij inschrijving moet eenmalig 150 euro
worden betaald.

Van Zwieten: "Het leuke van BNI is dat hier de hovenier naast de advocaat
zit. In Nederland wordt netwerken algauw gezien als iets voor witte boorden,
iets elitairs. Bij ons niet, wij willen juist ook werkers binnen ons netwerk
hebben."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl